Досвід



В.Сердюк, методист РМК

Дошкільна освіта Петрівщини.

 

У статті  висвітлюється  стан розвитку дошкільної освіти із 2000 року, створення умов для її доступності та підвищення якості. А також розкриваються творчі надбання методиста з дошкільної освіти.

 

Це досвід та історія. У 2000 році мережа  дошкільних навчальних закладів включала  23 заклади. У 2020 році всього функціонує 18 закладів дошкільної освіти, із них: у районі - 15 закладів,  у Петрівській територіальній громаді – 3 заклади, у результаті територіальної реформи усі заклади переходять до власності Петрівської громади.

 

Одним із пріоритетних напрямків розвитку дошкільної освіти в районі є доступна якісна освіта. Значну увагу приділяю цьому питанню, всі проблеми вирішую разом з  начальником відділу освіти Петрівської райдержадміністрації Москальцем Г.Л.. (із 2017 року директор комунальної установи «Петрівський районний центр із обслуговування закладів освіти»). Враховуючи важливість ролі першої освітянської ланки, здійснюємо заходи щодо створення умов для її доступності в кожному регіоні.  Реалізація поставлених завдань здійснюється при підтримці керівництва району,  спільно  з органами місцевого самоврядування,  керівниками дошкільних та загальноосвітніх  навчальних закладів району.

Поставленої мети щодо створення умов для доступності дошкільної освіти в районі ми досягли. На території кожної сільської ради діють заклади дошкільної освіти. На даний час у районі 23 заклади, 20  із них знаходяться у комунальній власності п’ятнадцяти  сільських та селищних рад. Слід відмітити, що всі заклади комунальної власності працюють, їх мережа відповідає потребам населення. Щоб досягти цього, доводилося вживати різних заходів. Перш за все формували громадську думку через засоби масової інформації (хроніка освітянських подій районного радіо, районна газета „Трудова слава”); зустрічалися з громадами; проводили наради, семінари, переконували сільських голів, а також розробляли різноманітні районні заходи, Положення, Програму.  Так, на сторінках районної газети «Трудова слава» друкувалися статті начальника відділу освіти Москальця Г.Л.: «Дошкільна освіта – запорука подальшого успіху», «Консолідуючи зусилля, ми зможемо вирішити освітянські проблеми»; методиста з дошкільної освіти Сердюк В.Г.: «Іванівський ДНЗ – крок до створення НВК», «У Ганнівці ігнорують рішення районної сесії», «Вирішувати проблеми дошкільної освіти, спираючись на позитивний досвід»; а також статті працівників редакції районної газети В. Кіфенка та  С. Андрусенка: «Дитсадок відкрито – чи з’являться в села перспективи?»,  «Дитсадок в Іскрівці незабаром прийме вихованців?», «Земля і дошкільнята, корисне спілкування»  ( про роботу чергового семінару – наради з сільськими, селищними головами) та інші.

 У період реформування сільського господарства, роздержавлення підприємств  нам вдалося здійснити передачу   відомчих і колгоспних дошкільних навчальних закладів до комунальної власності сільських та селищних рад. Ми  враховували можливості і потреби кожного регіону (одні заклади передавалися повністю, інші - певний час були на спільному утриманні). Хочеться відмітити  завідуючу Петрівським ДНЗ «Колосок» Кошмак Євдокію Іванівну, відмінника освіти, яка  проявила  активність та наполегливість у боротьбі за справедливість, за збереження дитячого садка. Заклад збережено, у скрутний час він постійно функціонував, має міцну матеріально-технічну базу, є опорним в районі. Всього до комунальної власності передано 14 дошкільних навчальних закладів. Однак, більшість із них працювали сезонно, частина взагалі не функціонувала. Тоді й довелося шукати нові форми організації дошкільної освіти. Першим кроком було створення груп з короткочасним перебуванням дітей. На той час нормативної бази не було, тому  розробляла районні Положення:  про групи з короткочасним перебуванням дітей, про навчально – виховні комплекси. Районні Положення діяли до затвердження Кабінетом Міністрів України відповідних Положень. Групи з короткочасним перебуванням дітей розміщувалися в орендованих шкільних приміщеннях.

Із метою створення умов для доступності дошкільної освіти, всебічного розвитку дітей у дошкільних навчальних закладах  розроблено районну Програму розвитку дошкільної освіти на 2002-2008 роки, яка затверджена рішенням сесії районної ради. Стан виконання заходів Програми щорічно розглядається на колегії при відділі освіти, періодично – у райдержадміністрації та районній раді. Слід відмітити, що реалізація Програми  сприяла створенню умов для доступності дошкільної освіти, збільшенню охоплення дітей дошкільною освітою, зміцненню матеріально - технічної бази закладів тощо.

  У результаті реалізації заходів, передбачених Програмою, відновлено роботу  шести дошкільних навчальних закладів: Зеленського, Ганнівського, Іванівського, Іскрівського, Новостародубського №2, Чечеліївського. Групи з короткочасним режимом  роботи, що працювали в приміщеннях Зеленської, Іскрівської, Ганнівської, Чечеліївської загальноосвітніх шкіл, припинили функціонування у зв’язку з  відновленням роботи вищезгаданих дошкільних навчальних закладів.

 Наступним етапом  була реорганізація закладів освіти у трьох селах. Першим реорганізовано Ганнівський ДНЗ у навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І ступеня»; пізніше  заклади освіти села Йосипівки об’єднані у комплекс «загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад». Особливим був шлях створення навчально-виховного комплексу в с.Іванівка. Більше десяти років дошкільнята села були позбавлені права на дошкільну освіту. Упродовж тривалого часу піднімалося дане  питання, однак не вирішувалося. Новообраний сільський голова Сорокін.В.М. з розумінням віднісся до вищезгаданої проблеми і спільно з громадськістю села, педагогічним колективом місцевої школи сільська рада створила умови для доступності дошкільної освіти. Відкрито дитячий садок в орендованому приміщенні. Згодом громада села, впевнившись у перевагах навчально-виховних комплексів, дала згоду на реорганізацію дитячого садка в заклад нового типу. Фінансування новостворених закладів здійснюється сільськими радами. Факти свідчать, що створення навчально – виховних комплексів є актуальним  для сільської місцевості, особливо при малому контингенті дітей,  а успішне вирішення -  можливе, головне, щоб місцева влада і батьки дітей не були байдужими до  згаданої проблеми.

         Із метою створення умов для доступності дошкільної освіти здійснено ряд інших заходів: забезпечено підвіз дітей до закладів дошкільної освіти, при підтримці громадськості  та місцевих господарств сезонні дошкільні навчальні заклади переведено на постійну роботу. А також внесено зміни до режиму роботи  закладів. Зокрема, дошкільні навчальні заклади з короткочасним режимом роботи переведено на 10,5 годин, а Петрівський ДНЗ №2 – з 10,5 годин  на 12 годин. Режим  роботи закладів дошкільної освіти  відповідає потребам населення.

         Забезпечено виконання Програми з охоплення дітей дошкільною освітою. Щороку (у вересні та січні) аналізується стан охоплення дітей дошкільною освітою, вживаються заходи для його збільшення.  Окрім того, проведено моніторинг стану охоплення дошкільною освітою дітей п’ятирічного віку,  вжито заходів щодо максимального залучення  їх до отримання освіти. Результати  розглянуто на нараді керівників дошкільних навчальних закладів,  колегії при відділі освіти, видано накази.

Використання нових форм організації дошкільної освіти, реалізація заходів районної Програми  за п’ять років сприяли збільшенню охоплення дітей дошкільною освітою  в районі  на 25 відсотків, у місті – 19, у селі – 26. На даний час у районі  дошкільною освітою охоплено 73 відсотки дітей віком від 1,5 до 6 років ( місто -80; село - 67); загальне охоплення дітей від 0 до 6 років становить:  у районі 56 відсотків,( місто – 78, село – 43). Спільними зусиллями відділу освіти, органів місцевого самоврядування, педагогів освітніх закладів продовжується робота щодо залучення дітей дошкільного віку до отримання освіти, передбачено охопити 80 відсотків дітей  від 1,5 до 6 років.

          Значна увага приділяється охопленню освітою дітей п’ятирічного віку. Результати моніторингу стану охоплення освітою дітей 5-річного віку за три роки свідчать, що у 2006 році збільшено охоплення на 14 відсотків, у 2007 році загальна кількість охоплених 5- річок  збільшена, однак відсоток їх охоплення залишився на рівні попереднього року і становить 96 відсотків. Чотири відсотки – це діти, які виховуються вдома за бажанням батьків, та діти, які потребують особливих умов виховання. Створення умов для доступності дошкільної освіти в закладах не повністю вирішує проблему її отримання наймолодшими громадянами району. Тому шукаємо шляхи вирішення даної проблеми.  Актуальним на сьогодні є охоплення цієї категорії дітей дошкільною освітою шляхом консультування та соціально-педагогічного патронату сімей. Ця форма роботи передбачена статутами дошкільних навчальних закладів і проводиться  педагогами діючих дошкільних навчальних закладів у відповідності до потреб. Хочеться мати фахівців  згаданого профілю, однак, на даний час таких спеціалістів у районі немає. Вирішення даної проблеми планується на перспективу.

Висока якість освіти – запорука майбутньої конкурентоспроможної особистості, успішної людини, а підґрунтя для цього закладається саме у дошкільні роки. Тому для поліпшення якості дошкільної освіти у районі здійснюються заходи щодо створення оптимальних умов у закладах. Значна робота в цьому напрямку проведена Чечеліївською, Новостародубською, Іскрівською, Зеленською, Луганською , Петрівською, Богданівською сільськими та Петрівською селищною радами.

Діяльність педагогічних працівників закладів дошкільної освіти району спрямована на створення сприятливих умов для  розвитку, виховання та навчання дошкільнят, формування особистості та життєвої компетентності вихованців, їх всебічний розвиток та розвиток творчих здібностей. У центрі уваги педагогів дошкільних навчальних закладів району є дитина. Тому вони використовують індивідуальний та диференційований підхід, організовують навчально – виховний так, щоб максимально врахувати  потреби кожної дитини.

Підвищення якості та результативності роботи закладів потребує удосконалення роботи з педагогічними кадрами. Знаю проблеми дошкільної освіти , розумію потреби педагогів і намагаюся їх вирішувати. Адже  у галузі дошкільної освіти я  працюю майже 35 років. Трудову діяльність розпочала на посаді вихователя групи раннього віку Петрівського ясла – садка №1, згодом працювала з вихованцями дошкільного віку, із 1982 до 1986 року - на посаді вихователя-методиста Петрівського ясла-садка №5 Криворізького ЦГЗКу, а з 1986 року до цього часу працюю на посаді методиста з дошкільної освіти районного методичного кабінету відділу освіти Петрівської райдержадміністрації. Свою діяльність спрямовую на підвищення фахової майстерності педагогів, якості дошкільної освіти, на  розвиток здібностей дітей та педагогів.

Здійснюю заходи щодо забезпечення закладів педагогами з відповідною освітою, підвищення  кваліфікації та педагогічної майстерності педагогів шляхом проходження курсової перепідготовки, здобуття вищої освіти, участі у роботі  районних методичних формувань,  самоосвіти.

Незважаючи на те, що є певні проблеми із підбором кадрів для сільських закладів, дошкільні навчальні заклади району повністю забезпечені педагогічними працівниками з освітою. На даний час у закладах дошкільної освіти працює  83  педагоги, з них  лише  15    мають вищу освіту, тому залучаємо педагогів до здобуття вищої освіти шляхом заочного навчання.  Упродовж 2004 - 2007 років вищу освіту здобули 6  працівників дошкільних навчальних закладів , продовжують навчання 8 педагогів. Найкраще вирішується питання охоплення заочною формою навчання у Петрівському ДНЗ №1 «Рудана», за  згаданий період вищі навчальні заклади закінчили  5 педагогів. Крім педагогічних працівників дошкільних закладів району, освіту здобувають і помічники вихователів. Так, Дудук Ю.М,  працюючи на посаді помічника вихователя Луганського ДНЗ, маючи середню спеціальну освіту,  вступила до Київського ДПУ ім.Драгоманова, який закінчує в цьому році, в даний час працює на посаді вихователя. В Олександрійському педагогічному коледжі навчаються і помічники вихователя Новостародубського ДНЗ №1. Це наш резерв, бо  переважна більшість педагогів закладу передпенсійного віку.

Значну увагу приділяю  організації методичної роботи з педагогічними кадрами, перш за все, діяльність спрямовую на надання методичної допомоги. Цьому сприяє  структура методичної роботи, що  створена  відповіднодо потреб педагогів на основі діагностування та можливостей району і підпорядкована реалізації науково – методичної проблеми «Підвищення інноваційного потенціалу науково-методичної роботи з педагогічними кадрами та посилення її впливу на становлення, розвиток і саморозвиток педагога і дитини». Вона досить актуальна, оскільки впровадження  Базового компонента дошкільної освіти потребує серйозних змін  у педагогічній позиції, тактиці та способі спілкування з дошкільнятами, нових підходів до організації навчально-виховної роботи з ними. Означена вище проблема знаходить своє відображення у планах роботи усіх методичних формувань. Так, районне методичне об’єднання завідуючих дошкільними навчальними закладами працює над такою ж проблемою, районне методичне об’єднання вихователів – «Використання інноваційних технологій у навчально – виховній роботі з дошкільнятами», майстер-клас Олійник Т.М. – «Сучасні підходи до методичної роботи у дошкільному навчальному закладі» тощо.

Структура методичної роботи з педагогічними кадрами дошкільних навчальних закладів району включає :  п’ять опорних закладів району ( в кожному освітньому окрузі), чотири районні методичні об’єднання ( завідуючих дошкільними навчальними закладами, вихователів дошкільних груп, вихователів груп раннього віку, музичних керівників), школу педагогічної майстерності, творчу групу, майстер – клас, школу управлінської діяльності, консультпункти, тощо.  

         Основна науково – методична робота з педагогічними працівниками дошкільних навчальних закладів району зосереджена в опорних закладах. Вони є центрами методичної роботи як у районі, так і в освітніх округах.  На їх базі проводяться різноманітні заходи: районні семінари, семінари-практикуми, навчання керівників; функціонують консультпункти, тощо.

 Педагогічний колектив Петрівського ДНЗ №1 (завідуюча Колісник В.В.) пропагує надбання з питань організації методичної роботи, фізичного та естетичного виховання дітей. На базі закладу працює майстер-клас, школа педагогічної майстерності та районна творча група вихователів.

Значний вклад у підвищення педагогічної майстерності працівників дошкільних закладів внесла керівник майстер-класу, вихователь-методист закладу Олійник Тамара Миколаївна, спеціаліст вищої категорії, нагороджена знаком «Відмінник освіти України», «Софія Русова». Її досвід методичної роботи з педагогічними кадрами вивчено, схвалено радою районного методичного кабінету та радою кафедри методики дошкільного виховання та початкової освіти  обласного ІППО ім.. В.Сухомлинського в лютому 2002 року. У 2006 році  випущено буклет «Методика не тільки мудра, а й ефективна». Досвід роботи  успішно пропагується в районі. Тамара Миколаївна використовує активні форми методичної роботи, стимулює творчу пізнавальну  активність слухачів, спонукає їх діяти, шукати шляхи та способи розв’язання проблем, приймати нестандартні рішення, аналізувати, оцінювати свої дії, вести діалог тощо. За допомогою активних  методів навчання вона створює умови для розвитку творчості педагогів, оригінального мислення, здатності приймати рішення в нових умовах. Про те, як стати професіоналом своєї нелегкої справи, і ведеться мова під час проведення методичної роботи як у закладі, так і в районі. Усі форми методичної роботи спрямовуються на стимуляцію пошуку, творчої активності працівників, впровадження перспективних наукових досягнень, педагогічного досвіду. Керівники дошкільних навчальних закладів району із задоволенням відвідують заняття майстер-класу, між заняттями отримують кваліфіковану методичну допомогу з питань планування та організації методичної роботи в закладі.

Ситник Лариса Олександрівна, вихователь Петрівського ДНЗ №1, значну увагу приділяє фізкультурно-оздоровчій роботі з дошкільнятами,  у минулому році очолювала районну динамічну групу, за результатами її роботи районним методичним кабінетом випущено методичні рекомендації щодо планування і проведення тижнів здоров’я у дошкільному навчальному закладі. У цьому навчальному році Лариса Олександрівна є керівником школи педагогічної майстерності вихователів, яка працює над згаданою  проблемою.

На базі вищезгаданого опорного закладу працює  районна творча група вихователів, її керівник вихователь закладу Тесленко Ольга Петрівна. Свою діяльність група розпочала в цьому навчальному році. Основною проблемою є організація пошуково-дослідницької роботи з дітьми у дошкільному навчальному закладі. Робота в даній групі сприяє підвищенню професійної майстерності вихователів дошкільних закладів району та їх творчому пошуку.

Успішно впроваджує  педагогічну спадщину В.О.Сухомлинського та здійснює моральне виховання дошкільнят, всі проблеми вирішує спільно із сім’ями вихованців педагогічний колектив Луганського дошкільного навчального закладу, що є опорним з даних проблем. Очолює колектив творчий педагог з 37 річним стажем  педагогічної роботи Маринич Тамара Іванівна. На посаді завідуючої вона працює з 1994 року. Свою керівну діяльність розпочала із створення умов для поліпшення якості роботи. Спільно з педагогічним колективом створила педагогічний кабінет, який став творчою лабораторією у підвищенні їх фахової майстерності. Значна увага приділяється розвитку відповідальності, наполегливості, творчості, креативного підходу до роботи. Вихователі шукають свій  власний стиль роботи, намагаються задовольнити інтереси дітей та плекати їх здібності, максимально виявляючи індивідуальну неповторність кожного вихованця. Так, вихователь Васюра Світлана Борисівна навчально-виховну діяльність здійснює, використовуючи народні традиції, педагогічну спадщину В.О.Сухомлинського, значну увагу приділяє вихованні найкращих моральних рис. Платошина Тетяна Вікторівна створює в групі гарний психологічний настрій, вводить дітей у світ прекрасного, вчить малят складати казки. Чирук Тетяна Олександрівна вводить малят у світ мистецтва, веде гурток «Чарівні пальчики», працює спільно з керівником гуртка ЦДЮТ Бовкун Н.М та керівником гуртка при Будинку культури Донець С.І.. Вихователь групи раннього віку Коробчук Ольга Калениківна вчить своїх вихованців  любити і берегти природу, відчувати себе її частинкою. Роботу організовує так, щоб діти  отримували радість від неповторного світу природи.

Для реалізації завдань, що ставить перед собою колектив, розроблена система заходів. Стало традицією проведення у закладі днів Книги, Казки, Землі, Мови; тижнів  або декад В.О.Сухомлинського, конкурсів: намалюй диво-квітку, кращий куточок книги та інші.

 Педагоги закладу зрозуміли, що виховати творчу особистість, покращити роботу з обдарованими дітьми  допоможе гурткова робота. У закладі організовано роботу  музично - драматичного, літературного, художнього, природничого та спортивного гуртків. Значна увага приділяється театральній діяльності, в дитячих виставах малята роблять перші проби оперного співу. Найцікавішою формою роботи вихователі вважають роботу гуртків «Театр В.О.Сухомлинського», «Чарівні пальчики» та «Літературний», де розвиваються здібності малят, вони проявляють свою творчість.

Здібності вихованців розвиваються у різних видах діяльності:   виконанні пісень і таночків, малюванні, аплікації, ліпленні, витинанні, складанні оповідань та казок, спорті тощо. Свої досягнення вони демонструють на виставках, святах, семінарах, конкурсах та під час проведення різноманітних  днів, тижнів, декад, звітів тощо. Ансамбль «Маленькі луганчата » є активним учасником заходів, організованих у дошкільному закладі, місцевій школі та Будинку культури. Він є лауреатом  районного дитячого конкурсу «Інгулецька росинка». Кращі  казки вихованців закладу записані у створеному педагогами альбомі «Казки маленьких луганчан».

Педагогічний колектив Луганського дошкільного навчального закладу бере активну участь у конкурсах, є переможцем обласного конкурсу «Дорослі – за майбутнє дітей дошкільного віку».За підсумками рейтингового оцінювання діяльності у 2004-2005 навчальному році зайняв ІІІ місце серед закладів району, а в 2005-2006 навчальному році закладу встановлено статус «Кращий дошкільний навчальний заклад району».

Своїми надбаннями педагоги Луганського ДНЗ діляться із колегами під час проведення  районних конференцій, семінарів-практикумів, творчих звітів тощо.

  Одним із шляхів всебічного розвитку дитини,  більш якісного засвоєння знань, підвищення самостійності у пізнанні навколишнього світу є використання гри, основного виду дитячої діяльності, вважає педагогічний колектив Володимирівського ДНЗ  ( керівник Марченко Н.В.).Заклад є опорним з даного питання.

Два опорних заклади Петрівський ДНЗ ( керівник Харлан Л.Г.) та Балахівський ДНЗ ( керівник Швець Н.В.) є центрами  методичної роботи з питань діяльності малокомплектних закладів та навчально – виховної роботи у різновікових групах. Так, Петрівський ДНЗ є опорним з проблеми «Організація  роботи малокомплектного дошкільного  навчального закладу», а Балахівський ДНЗ  -  «Навчально-виховна робота у різновіковій групі».

На базі опорних  закладів працюють консультпункти,  проведено районні семінари-практикуми. Так, на базі Луганського ДНЗ проведено семінар-практикум для керівників дошкільних навчальних закладів району  з теми «Створення кожній дитині сприятливих умов для оволодіння важливою наукою життя», у Володимирівському ДНЗ  для вихователів «Роль сенсорного виховання та гри в розвитку дітей», у Балахівському ДНЗ  «Контроль і керівництво навчально-виховною роботою у різновіковій групі», у Петрівському ДНЗ №1 для музичних керівників «Свята та розваги в дошкільному навчальному закладі та їх роль в розвитку творчих здібностей дошкільників» та інші.

Надійними помічниками в організації методичної роботи в районі є актив дошкільної освіти, до складу якого входять керівники вищезазначених структур, досвідчені педагоги, майстри своєї справи. Це керівники опорних закладів: Колісник В.В. ( Петрівський ДНЗ №1), Маринич Т.І,( Луганський ДНЗ), Марченко Н.В.( Володимирівський ДНЗ), Швець Н.В., (Балахівський ДНЗ), Харлан Л.Г.(Петрівський ДНЗ); керівники районних методичних об’єднань Скрипник Л.І, Голеня Л.К, (вихователі Петрівського ДНЗ №1) та Нетюхайло О.І. (музичний керівник цього ж закладу),  керівник школи педагогічної майстерності вихователів Ситник Л.О. (вихователь Петрівського ДНЗ №1), керівник  районної творчої групи Тесленко О.П. (вихователь Петрівського ДНЗ №1). Слід відмітити, що всі вихователі, які входять до складу активу, мають звання «вихователь-методист»,є активними учасниками різноманітних районних заходів.

 Робота з педагогічними кадрами здійснюється  відповідно до планів відділу освіти, районного методичного кабінету, методиста з дошкільної освіти. Згідно планів забезпечується проведення конференцій, нарад завідуючих дошкільними навчальними закладами, занять школи управлінської діяльності, надання адресної методичної допомоги, проведення атестації педагогів, організації звітування  керівників перед колективами та громадськістю тощо.

Приділяється увага розробці рекомендацій працівникам дошкільних закладів району. Так, розроблено методичні рекомендації щодо планування роботи опорного дошкільного навального закладу, щодо підготовки та проведення звітування керівників закладів освіти району, щодо планування і проведення тижнів здоров’я у дошкільних навчальних закладах, щодо оформлення наказів у дошкільних навчальних закладах, рекомендації батькам для інтелектуального розвитку дітей дошкільного віку.

Забезпечується навчально – методичне консультування педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів. Працюють консультпункти при районному методичному кабінеті та опорних дошкільних навчальних закладах. Практикується надання адресної методичної допомоги. Графік виїздів у заклади розробляється на рік. У цьому навчальному році таку допомогу отримали педагоги Богданівського, Ганнівського, Іскрівського дошкільних навчальних закладів.

Важливою умовою підвищення якості роботи закладів є використання інноваційних технологій, спадщини відомих педагогів та досвіду роботи. На засіданнях РМО, навчанні керівників дошкільних навчальних закладів та інших заходах здійснюється популяризація освітніх інновацій: психолого-педагогічного проектування (П3), ТРВЗ та педагогічної спадщини В.Сухомлинського, М.Монтессорі тощо. Вивчено та впроваджується досвід вихователя – методиста Петрівського ДНЗ №  1 Олійник Т.М.  з питань організації методичної роботи у дошкільному закладі; Ситник Л.О. , вихователя Петрівського ДНЗ №1 з питань організації фізкультурно-оздоровчої роботи, Голені Л.К. , вихователя Петрівського ДНЗ №1з розвитку мовлення дітей раннього віку. Вивчається досвід педагогічного колективу Луганського ДНЗ ( завідуюча Маринич Т.І.) «Розвиток творчих здібностей дітей на основі використання спадщини В.Сухомлинського».

 Педагогічні працівники дошкільних навчальних закладів району беруть активну участь у районних конференціях: у  серпневій (щорічно),з питань  реалізації стратегії оздоровлення (28.08 2007 року),  розвиток творчої обдарованості дітей (02.11.2007 року), батьківській конференції (19.05.2005 року), тощо. Під час проведення конференцій проводяться виставки творчих надбань педагогів.

Дошкільні навчальні заклади району  є активними учасниками обласних конкурсів «Народну гру та іграшку – в роботу з дітьми дошкільного віку», «Кращий фізкультурний зал», «Дорослі – за майбутнє дітей дошкільного віку», «Дитині-дошкільнику – всебічний розвиток, увага дорослих» та інші, що позитивно впливає на підвищення якості дошкільної освіти, зміцнення матеріально-технічної бази закладів.  Щорічно у травні в населених пунктах району та дошкільних навчальних закладах проводиться „Тиждень дитини”.

Дошкільнята беруть участь у районному дитячому конкурсі «Інгулецька росинка», Всеукраїнському конкурсі «Джміль та Бджілка».

Із метою виявлення талановитих дітей та розвитку їх творчих здібностей вихованці  дошкільних навчальних закладів району залучаються до гурткової роботи. Гуртковою роботою охоплено 473 дітей у 14 дошкільних навчальних закладах району. Функціонують гуртки: фізкультурний, хореографічний, театральний, музичний, образотворчого мистецтва, літературний, умілі руки, англійської мови та природознавчий. Організовуючи гурткову роботу педагоги дошкільних закладів співпрацюють із керівниками гуртків ЦДЮТ та ДЮСШ, працівниками загальноосвітніх закладів, проводять спільні свята, виставки робіт гуртківців тощо.

Із метою подальшого удосконалення змісту дошкільної освіти в контексті реалізації Закону України „Про дошкільну освіту”, виконання районної Програми та відповідно до розробленого Положення про атестацію дошкільних навчальних закладів району на присвоєння (підтвердження) звання „Кращий дошкільний навчальний заклад району” упродовж трьох останніх років проведено атестацію дошкільних навчальних закладів району на присвоєння (підтвердження) вищезазначеного звання. Це позитивно впливає на зміцнення матеріально-технічної бази закладів,  ефективність та результативність роботи колективів.

         Є ряд проблем, які хвилюють, однак вирішити їх на районному рівні неможливо. Перш за все це складна демографічна ситуація в сільській місцевості. У районі зменшується кількість дітей дошкільного віку, є села, в  яких за рік народжується одна – дві дитини або й жодної. Дуже шкода, що спеціалісти, особливо з вищою освітою, в пошуках кращого забезпечення сім'ї виїжджають на роботу в  міста і за кордон.

         Із метою вирішення проблем кожного дошкільного закладу, враховуючи їхні потреби,  вживаємо заходів щодо  прийняття органами місцевого самоврядування  регіональних програм. На сьогодні  дві селищні та переважна більшість сільських рад мають власні Програми розвитку дошкільної освіти. Разом з тим здійснюється контроль за діяльністю дошкільних навчальних закладів, результати розглядаються на засіданнях колегії при відділі освіти, нарадах керівників дошкільних навчальних закладів. Зокрема, розглянуто питання: Про виконання Закону України «Про дошкільну освіту» в частині забезпечення гарантованих прав  дитині в дошкільних закладах району»,  «Про виконання районної програми розвитку дошкільної освіти на 2002 – 2008 роки», «Про стан охоплення  дошкільною освітою дітей п’ятирічного віку», «Про затвердження Положення про атестацію дошкільних навчальних закладів району на присвоєння(підтвердження) звання «Кращий дошкільний навчальний заклад району» та ряд інших.

         Практична робота підтверджує, що спільними зусиллями, враховуючи інтереси та потреби конкретного регіону, можна досягти поставленої мети.

 

 

  

Немає коментарів:

Дописати коментар