Методичні рекомендації



Рекомендації

щодо формування ключових компетентностей дитини дошкільного віку

 

Дошкільна освіта має гнучко реагувати на сучасні запити, забезпечити гармонійний розвиток особистості, сформувати компетентності, визначені Базовим компонентом дошкільної освіти, необхідні учню Нової української школи.

Освітній процес в умовах закладу дошкільної освіти – це цілісний процес взаємодії дорослих і дітей, носить особистісно-орієнтований характер. Він спрямований на досягнення соціально-значущих результатів – набуттю життєвої компетентності, розвитку базових якостей особистості в різних видах діяльності: ігровій, руховій, прирподничій, предметній, образотворчій, музичній, театральній, літературній, сенсорно-пізнавальній і математичній, мовленнєвій, соціокультурній та інших.

Життєво компетентний дошкільник поводиться самостійно і конструктивно в різних соціальних і життєвих ситуаціях.

Освітній процес має носити характер не прямого, а опосередкованого навчання, і здійснюватися під час спільної діяльності дитини і дорослого, адекватної можливостям дітей  дошкільного віку. Із цією метою рекомендуємо:

 1. Планувати та обирати найбільш вдалі форми і методи організації освітнього процесу, під час яких діти могли б, з одного боку, працювати індивідуально, з іншого – працювати разом, проявляти ініціативу, радитися один з одним, допомагати; 

2.Гнучко та варіативно застосовувати види організації освітнього процесу;

3.Надати пріоритет соціалізації, моральному вихованню,

формуванню мотивів пізнавальної діяльності;

 

4.Посилити розвивальну і виховну складові освітнього процесу відповідно до основних ідей концепції Нової української школи та положень Державного стандарту початкової освіти з метою забезпечення наступності змісту та уникнення його дублювання в освітніх програмах дошкільної і початкової освіти; 

5.Формувати особистість дитини, розвиток її творчої спрямованості, розкриття потенційних можливостей; 

6. Забезпечити узгодженість мети, змісту, методів, форм організації освітнього процесу з дітьми старшого дошкільного та молодшого шкільного віку; 

7. Систематично використовувати різноманітні класичні та інноваційні педагогічні

технології, методи і прийоми, що позитивно зарекомендували себе в сучасній

дидактиці, раціонально поєднувати вербальні, наочні та практичні методи; 

8.  Розвивати мовлення дитини, спілкуватися у формі діалогу,  визнавати право дитини на ініціативні висловлювання, аргументоване відстоювання своїх пропозицій, право на помилку; 

9. Розвивати критичне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, співпрацювати з однолітками та дорослими;

10. Формувати ключові компетентності; 

11. Розвивати спостережливість, допитливість, довільність, самостійність, ініціативність, відповідальність, чуйність, креативність; 

12. Реалізацію освітніх завдань здійснювати  через гру, введення в освітній процес різних видів дитячої діяльності творчого характеру (ігор, технічного і художнього моделювання тощо); насичення освітнього простору практико-орієнтованими ситуаціями, наближеними до реального життя.

13. Діапазон дидактичних методів і прийомів варто розширювати розвивальними іграми і вправами, логічними задачами, проблемними питаннями, ігровими технологіями, що активізують у дітей мислення і уяву. 

            14.Організовувати систематичні спостереження, пошуково-дослідну діяльність, використовуючи розвивальне середовище групи. 

15. Активізувати мислення дітей, сприяти свідомому сприйманню і засвоєнню ними знайомого і нового матеріалу. 

16. Заохочувати до постановки питань, висування припущень, пошуку самостійних рішень, перевірки їх правильності та інше.



МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо реалізації варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти

Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти може бути реалізована за чинними комплексними і парціальними програмами з урахуванням особливостей регіону, навчального закладу, індивідуальних можливостей, здібностей, потреб розвитку дітей та (або) побажань батьків чи осіб, які їх замінюють і окреслює орієнтовний додатковий зміст освітніх послуг, засвоєння якого всіма дітьми дошкільного віку не є обов’язковим і забезпечується на задоволення індивідуальних інтересів, бажань, здібностей через різні форми здобуття дошкільної освіти.
У варіативній складовій Базового компоненту дошкільної освіти визначено освітні лінії «Комп’ютерна грамота», «Іноземна мова», «Хореографія», «Шахи», реалізацію яких передбачають ряд  комплексних  та парціальних програм.
 Варіативна складова освітньої діяльності закладу дошкільної освіти може бути розширена іншими видами дитячої діяльності відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов у закладі для розвитку дошкільників.
Для реалізації варіативної частини Базового компонента дошкільної освіти Міністерством освіти і науки схвалено ряд парціальних програм.  

Парціальні програми:
- поглиблено висвітлюють один або декілька близьких змістових компонентів, напрямів за освітніми лініями, видами діяльності, лініями розвитку;
- доповнюють зміст інваріантної та/чи варіативної складової чинних комплексних програм і є додатковими для них;
- можуть самостійно окреслювати завдання і зміст роботи з реалізації певної складової варіативної частини Базового компонента дошкільної освіти.

У разі необхідності розробляється програма, ухвалюється на педагогічній раді, затверджується керівником. Така програма може бути дійсною 1-5 років., але можна щорічно коригувати її залежно від якості засвоєння дітьми освітніх завдань. Складаючи авторські програми гурткової роботи, доцільно звернутися до сучасних парціальних програм.
У підґрунтя розроблення програм закладаються  загально - наукові принципи:
-          актуальності;
-          науковості;
-          доступності;
-          відповідності програмового матеріалу віковим особливостям розвитку дітей;
-          послідовності;
-          систематичності;
-          концентричності.
Специфічні принципи:
-          відповідності світському і гуманістичному характеру освіти;
-          єдності розвивальних, виховних, навчальних цілей і завдань дошкільної освіти;
- доцільного поєднання наукової обґрунтованості й можливості практичного застосування;
-          особистісно орієнтованої взаємодії дорослих і дітей;
- раціонального співвіднесення організованої і самостійної, вільної діяльності у дитячому бутті;
-     врахування провідних видів діяльності дітей;
- забезпечення індивідуального та диференційованого підходів у освітній роботі з дітьми;
-     інтеграції змісту, форм, методів, засобів розвитку, виховання і навчання дошкільників та ін.
Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти у закладах дошкільної освіти реалізовується через організацію гурткової роботи.
Підстави для організації гурткової роботи:
1. Положення про гурткову роботу, що схвалено на педагогічній раді та затверджено наказом по закладу дошкільної освіти.
2. Наказ «Про організацію гуртків».
3.  Робочі програми гуртків (ухвалені на засіданні педагогічної ради, затверджені наказом).
4. Соціальне замовлення батьків (за підсумками анкетування).
5. Посадові обов’язки педагога, який надає додаткові освітні послуги.
6. Графік роботи спеціалістів.
7. Письмові заяви, угоди з батьками.
8. Розклад занять гуртків.
9. Список дітей (для кожного гуртка окремо).
10. Матеріали контрою якості (результативності) роботи гуртка.
11. Кошторис доходів , якщо гуртки платні.
Чинники визначення профілю гуртка:
- зацікавленість дітей, їхні інтереси та вподобання (за результатами спостережень, бесід);
- замовлення батьків;
-  матеріально-технічна забезпеченість, створення відповідних умов;
- кадрове забезпечення.
Гурткова робота передбачається річним планом роботи. Відповідно до Програм плануються заняття гуртків. Доцільно планувати гурткову роботу у другій половині дня – під час самостійної художньої діяльності, самостійних ігор дітей. Обов’язково має аналізуватися результативність роботи гуртків. Презентація результатів роботи проводиться на батьківських зборах, конференціях, педагогічній раді, загальних зборах колективу.

Рекомендації
керівнику закладу дошкільної освіти щодо складання циклограми наказів

        Циклограма наказів у закладі дошкільної освіти складається керівником закладу 
відповідно до Примірної інструкції з діловодства у дошкільних навчальних закладах
 (наказ МОН МС України від 01.10.2012 № 1059) та потреб закладу.Орієнтовний перелік 
наказів у закладі дошкільної освіти подано у додатку 4 до Примірної інструкції.
               Відповідно до основних заходів, що проводяться у районі та  закладах освіти району 
пропоную включити до циклограми наказів закладу накази із орієнтовного переліку наказів.
Орієнтовний перелік
наказів у дошкільному навчальному закладі  району
Січень
1
Про затвердження Правил внутрішнього трудового розпорядку
2
Про затвердження графіка відпусток працівників
3
Про стан харчування дітей у дошкільному навчальному закладі за 20__рік
4
Про стан захворюваності дітей  за 20__рік
5
Про дотримання вимог охорони праці, ведення документації з безпеки життєдіяльності за 20____ рік
6
Про стан травматизму за _____ рік і заходи щодо його попередження
7
Про організацію  роботи з питань  цивільної оборони
8
Про призначення відповідальних за отримання молока та хліба
9
Про єдиний санітарний день
10
Про створення комісії з контролю за економією води та електроенергії
11
Про результати перевірки ведення документації
12
Про організацію харчування дітей у _________ році
13
Про встановлення батьківської плати за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі 
14
Про перенесення робочих днів у  ______ році 
Лютий
1
 Про стан ведення планів освітньо-виховної роботи
2
Про результати тематичного вивчення (відповідно до річного плану роботи)
Березень
1
Про результати атестації педагогічних працівників у … н. р.
2
Про проведення місячника (двомісячника) з благоустрою території    дошкільного навчального закладу
Квітень
1
Про присвоєння кваліфікаційних категорій (встановлення тарифних розрядів) педагогічним працівникам, які атестуються, за результатами атестації
2
Про виконання норм харчування дітей у дошкільному навчальному закладі за І квартал
3
Про підготовку та проведення Дня цивільної оборони
4
Про проведення тижня охорони праці та безпеки життєдіяльності
5
Про громадський огляд організації харчування дітей
6
Про проведення Дня здоров’я
7
Про участь вихованців у районному дитячому конкурсі «Дошкільня року – 20   »
Травень
1
Про підготовку та організацію літнього оздоровлення дітей у дошкільному навчальному закладі
2
Про підготовку дошкільного навчального закладу до нового навчального року
3
Про підсумки освітньої  роботи  у 20__/20__ навчальному році
4
Про проведення Тижня дитини
5
Про виконання  Базового компонента дошкільної освіти (Освітньої програми)
Червень
1
Про виконання Інструкції з охорони життя і здоров’я дітей (на літньо-осінній період)
Липень
1
Про виконання норм харчування дітей у дошкільному закладі за ІІ квартал та І півріччя _______року
2
Про стан захворюваності дітей за І  півріччя поточного року
Серпень
1
Про підсумки роботи  з підготовки дошкільного навчального закладу до нового 20_/20__навчального року
2
Про організацію освітньої роботи в дошкільному навчальному закладі у 20_/20_ навчальному році
3
Про призначення відповідального за економне використання енергоносіїв (за економію електроенергії)
4
Про створення комісії з трудових спорів
5
Про медичні огляди працівників навчального закладу
6
Про створення комісії для проведення розслідувань нещасних випадків
7
Про організацію роботи щодо дотримання правил дорожнього руху та попередження дорожньо-транспортного травматизму  
8
Про організацію роботи з пожежної безпеки
9
Про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності у дошкільному закладі
10
Про затвердження графіка прийому громадян (за потреби)
11
Про результати роботи з оздоровлення дітей у дошкільному навчальному закладі  в літній оздоровчий період 
12
Про функціонування (комплектування) вікових груп у дошкільному навчальному закладі у .. навчальному році
13
Про затвердження режиму роботи навчального закладу у новому навчальному році
14
Про запобігання харчовим отруєнням та інфекційним захворюванням дітей
15
Про заборону паління в дошкільному навчальному закладі та пропаганду здорового способу життя
16
Про створення комісій з інвентаризації матеріальних цінностей та проведення щорічної інвентаризації
17
Про створення постійно діючої комісії зі списання матеріальних цінностей
18
Про проведення щорічного списання матеріальних цінностей, непридатних для подальшого використання
19
Про затвердження інструкцій з охорони праці (за потреби)
20
Про затвердження графіка роботи працівників навчального закладу
21
Про розподіл обов’язків
22
Про початок навчального року
23
Про зарахування (відрахування) дітей
Вересень
1
Про заборону збору коштів працівниками дошкільного навчального закладу
2
Про забезпечення повноцінного якісного харчування дітей у дошкільному закладі
3
Про проведення тарифікації працівників на  20_/20__ навчальний рік 
4
Про організацію пільгового харчування у 20_/20__  навчальному році
5
Про організацію методичної роботи в 20__ навчальному  році
6
Про створення атестаційної комісії та затвердження її складу
7
Про створення комісії з навчання й атестації з охорони праці працівників дошкільних навчальних закладів (раз на три роки або за потреби)
8
Про призначення посадових окладів (ставок заробітної плати) та встановлення доплат за окремі види педагогічної діяльності працівникам
9
Про організацію та проведення «Тижня безпеки дитини»
10
Про проведення практичного тренінгу з евакуації
11
Про організацію гурткової роботи.
12
Про організацією батьківського всеобучу
13
Про вивчення ППД
14
Про впровадження ППД
15
Про громадський огляд підготовки ДНЗ до роботи в осінньо-зимовий період
16
Про графік роботи особового складу дитячого садка
17
Про дні прийому  завідуючої ДНЗ
Жовтень
1
Про проведення  атестації педагогічних працівників
2
Про виконання норм харчування дітей у дошкільному навчальному закладі за ІІІ квартал
3
Про виконання інструкції з ведення ділової документації
4
Про громадський огляд організації харчування
Листопад
1
Про посилення роботи щодо поширення серед батьків психолого-педагогічних та фізіологічних знань про дітей раннього і дошкільного віку
2
Про стан вивчення освітньої роботи у дошкільному навчальному закладі
3
Про стан освітньо-виховної роботи ( за результатами тематичного вивчення).
Грудень
1
Про організацію і проведення новорічних свят у дошкільному  навчальному закладі
2
Про заходи щодо забезпечення пожежної безпеки під час проведення новорічних свят у дошкільному навчальному закладі
3
Про підсумки роботи дошкільного навчального закладу з цивільної оборони і завдання на наступний рік
4
Про виконання Інструкції з охорони життя і здоров’я дітей (у зимово-весняний період)
5
Про організацію харчування працівників дошкільного  навчального закладу у поточному  році
За необхідності
1
Про підготовку до проведення   педради  у _____ місяці __р. (за місяць до проведення педради)
2
Про стан  виконання рішень попередньої  педради  (до проведення поточної педради)
3
Про дотримання Правил внутрішнього трудового розпорядку
4
Про створення комісії з адміністративно-господарського контролю за станом охорони праці у дошкільному навчальному  закладі
5
Про затвердження складу пожежно-технічної комісії та порядку її роботи
6
Про надання щорічної основної відпустки педагогічним працівникам і виплату допомоги на оздоровлення
7
Про призначення на посаду
8
Про призначення виконуючого обов’язки завідувача /директора/ на час його відсутності
9
Про організацію короткотривалого перебування дітей у дошкільному навчальному закладі
10
Про підсумки  вивчення  стану роботи  з питань___(зазначити питання, що вивчалось)
11
Про підсумки проведення оперативного (тематичного ) контролю  з питань дотримання  вимог безпеки життєдіяльності дітей (дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку або інші питання)
12
Про результативність підвищення кваліфікації на курсах
13
Про надання позачергової відпустки
14
Про звільнення з посади
15
Про переведення з посади
16
Про оголошення подяки
17
Про дисциплінарне стягнення
18
Про проведення  преміювання
19
Про встановлення батьківської плати за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі 
20
Про організацію роботи консультативного центру для батьків  або осіб, які  їх замінюють
21
Про проведення атестації робочих місць за умовами праці
22
Про результати проведення атестації робочих місць за умовами праці
23
Про результати  перевірки  діловодства та ведення документації
24
Про створення різних комісій, оргкомітетів, журі
25
Накази за наслідками контролю згідно річного плану роботи закладу
26
Про зарахування (відрахування) дітей
27
Про проведення тематичних Тижнів та інших заходів



Додаток  4 до Примірної інструкції з діловодства у дошкільних навчальних закладах (наказ МОН МС України від 01.10.2012 № 1059)
Орієнтовний перелік наказів дошкільного навчального закладу
Орієнтовна назва наказу
серпень
Про підсумки роботи  по підготовці дошкільного навчального закладу до нового 20_/20__навчального року
Про організацію освітньої роботи в дошкільному навчальному закладі у 20_/20_ навчальному році
Про призначення відповідального за економне використання енергоносіїв (за економію електроенергії)
Про створення комісії з трудових спорів
Про медичні огляди працівників навчального закладу
Про створення комісії для проведення розслідувань нещасних випадків
Про організацію роботи щодо дотримання правил дорожнього руху та попередження дорожньо-транспортного травматизму 
Про організацію роботи з пожежної безпеки
Про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності у дошкільному закладі
Про затвердження графіка прийому громадян (за потреби)
Про результати роботи з оздоровлення дітей у дошкільному навчальному закладі  в літній оздоровчий період 
Про функціонування (комплектування) вікових груп у дошкільному навчальному закладі у .. навчальному році
Про затвердження режиму роботи навчального закладу у новому навчальному році
Про запобігання харчовим отруєнням та інфекційним захворюванням дітей
Про заборону паління в дошкільному навчальному закладі та пропаганду здорового способу життя
Про створення комісій з інвентаризації матеріальних цінностей та проведення щорічної інвентаризації
Про створення постійно діючої комісії зі списання матеріальних цінностей
Про проведення щорічного списання матеріальних цінностей, непридатних для подальшого використання
Про затвердження інструкцій з охорони праці (за потреби)
Про затвердження графіка роботи працівників навчального закладу
вересень
Про заборону збору коштів працівниками дошкільного навчального закладу
Про забезпечення повноцінного якісного харчування дітей у дошкільному закладі
Про проведення тарифікації працівників на  20_/20__ навчальний рік 
Про організацію пільгового харчування у 20_/20__  навчальному році
Про організацію методичної роботи в 20__ навчальному  році
Про створення атестаційної комісії та затвердження її складу
Про створення комісії з навчання й атестації з охорони праці працівників дошкільних навчальних закладів (раз на три роки або за потреби)
Про встановлення батьківської плати за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі
Про призначення посадових окладів (ставок заробітної плати) та встановлення доплат за окремі види педагогічної діяльності працівникам
Про організацію та проведення «Тижня безпеки дитини»
Про проведення практичного тренінгу з евакуації
жовтень
Про проведення  атестації педагогічних працівників
Про виконання норм харчування дітей у дошкільному навчальному закладі за ІІІ квартал
листопад
Про посилення роботи щодо поширення серед батьків психолого-педагогічних та фізіологічних знань про дітей раннього і дошкільного віку
Про стан вивчення освітньої роботи у дошкільному навчальному закладі
грудень
Про організацію і проведення новорічних свят у дошкільному  навчальному закладі
Про заходи щодо забезпечення пожежної безпеки під час проведення новорічних свят у дошкільному навчальному закладі
Про підсумки роботи дошкільного навчального закладу з цивільної оборони і завдання на наступний рік
Про виконання Інструкції з охорони життя і здоров’я дітей (у зимово-весняний період)
Про організацію харчування працівників дошкільного  навчального закладу у поточному  році
січень
Про дотримання вимог охорони праці, ведення документації з безпеки життєдіяльності за 20____ рік
Про затвердження Правил внутрішнього трудового розпорядку
Про затвердження графіка відпусток працівників
Про стан травматизму за _____ рік і заходи щодо його попередження
Про організацію  роботи з питань  цивільної оборони
Про стан харчування дітей у дошкільному навчальному закладі за 20__рік
Про стан захворюваності дітей  за 20__рік
березень
Про результати атестації педагогічних працівників у … н. р.
Про проведення місячника (двомісячника)з благоустрою території    дошкільного навчального закладу
квітень
Про присвоєння кваліфікаційних категорій (встановлення тарифних розрядів) педагогічним працівникам, які атестуються, за результатами атестації
Про підготовку та проведення Дня цивільної оборони
Про проведення тижня охорони праці та безпеки життєдіяльності
травень
Про підготовку та організацію літнього оздоровлення дітей у дошкільному навчальному закладі
Про підготовку дошкільного навчального закладу до нового навчального року
Про підсумки освітньої  роботи  у 20__/20__ навчальному році
Про підсумки  корекційної  роботи  з дітьми, що відвідують дошкільний  навчальний заклад (для закладів компенсуючого типу)
червень
Про виконання Інструкції з охорони життя і здоров’я дітей (на літньо-осінній період)
липень
Про виконання норм харчування дітей у дошкільному закладі за ІІ квартал
Про стан захворюваності дітей за І  півріччя поточного року
За необхідності
Про підготовку до проведення   педради  у _____ місяці __р. (за місяць до проведення педради)
Про стан  виконання рішень попередньої  педради  (до проведення поточної педради)
Про дотримання Правил внутрішнього трудового розпорядку
Про створення комісії з адміністративно-господарського контролю за станом охорони праці у дошкільному навчальному  закладі
Про затвердження складу пожежно-технічної комісії та порядку її роботи
Про надання щорічної основної відпустки педагогічним працівникам і виплату допомоги на оздоровлення
Про призначення на посаду
Про призначення виконуючого обов’язки завідувача /директора/ на час його відсутності
Про організацію короткотривалого перебування дітей у дошкільному навчальному закладі
Про підсумки  вивчення  стану роботи  з питань___(зазначити питання, що вивчалось)
Про підсумки проведення оперативного (тематичного ) контролю  з питань дотримання  вимог безпеки життєдіяльності дітей (дотримання правил внутрішнього трудового розпорядку або інші питання)
Про надання позачергової відпустки
Про звільнення з посади
Про переведення з посади
Про оголошення подяки
Про дисциплінарне стягнення
Про проведення  преміювання
Про перенесення робочих днів у  ______ році 
Про встановлення батьківської плати за харчування дітей у дошкільному навчальному закладі 
Про організацію роботи консультативного центру для батьків  або осіб, які  їх замінюють
Про проведення атестації робочих місць за умовами праці
Про результати проведення атестації робочих місць за умовами праці

Окрім цього, із наказами з основної діяльності та адміністративно-господарських питань можна ознайомитися за посиланням:


В.Сердюк, методист РМК





Методичні рекомендації
щодо створення  розвивального предметного середовища

Створення умов для повноцінного, своєчасного й різнобічного розвитку дитини, виховання ініціативної, творчої особистості – одне з основних завдань закладів дошкільної освіти. Саме тому слід значну увагу приділяти  створенню та постійному вдосконаленню розвивального предметного середовища. Вдала організація розвивального простору сприятиме різнобічному розвитку вихованців.
Розвивальне предметне середовище – це система матеріальних динамічних і змінних об’єктів діяльності дитини,  змістовний простір, що забезпечує рухові та пізнавальні потреби кожного вихованця.
 Формування повноцінного розвивального предметного середовища сприяє соціалізації дитини, впливає на всі аспекти її розвитку. Саме це слід враховувати  організовуючи життєвий простір для вихованців.
Предметне середовище дошкільного закладу перш за все має:
·        здійснювати освітні завдання, орієнтуючись на конкретну дитину;
·        розвивати  здібності дитини,  здатність здійснювати вибір;
·          надавати дитині свободу;
·        об’єднувати дітей у підгрупи за інтересами і здібностями;
·        налаштовувати на позитивні емоції, добре впливати на світосприймання й самопочуття;
·         забезпечувати гармонійні почуття між дитиною та навколишнім світом;
·        заохочувати дошкільників до досліджень, випробування власних ідей;
·        бути доцільним, інформативним, зручним.
Основні складові предметного середовища:
·        природні, соціальні та культурні компоненти;
·        праці художників, конструкторів, проектувальників (твори мистецтва,  меблі, предмети, вироби прикладного мистецтва, посібники, іграшки);
·        продукти діяльності дорослих - персоналу закладу та батьків для дітей ( виставки, оформлення інтер’єру, посібники тощо); вироби дітей (малюнки, аплікації, ліплення, саморобки та ін.).
Завдання вихователів:
·        облаштовуючи приміщення разом з вихованцями,  обов’язково враховувати їхні побажання, вікові особливості;
·        максимально  розгорнути самостійну  творчу активність дошкільнят, надати їм право власного вибору, збільшити міру їхньої свободи;
·        навчити дітей гнучко, варіативно використовувати простір, почуватися володарями ігор та іграшок;
·         привчати дітей на власний розсуд використовувати вільний час, займатися улюбленими справами.
Зміст розвивального предметного середовища дошкільного навчального закладу визначений у програмі. Зокрема, у Програмі виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина» визначено компоненти розвивального предметного середовища, їхня функціональна роль та можливості використання. До компонентів належать: територія закладу (ландшафтні та архітектурні об’єкти, ігрові майданчики), сад, город, кімната природи, екологічна стежина, лабораторія, бібліотека, кімната іноземної мови, «Сенсорна кімната», кімната психологічного розвантаження, картинна галерея, музей, світлиця, художня студія, театральна студія, кімната казок, комп’ютерна кімната, музична зала, фізкультурна зала, кімната здоров'я, басейн, групові кімнати, кімната для співпраці з батьками, коридори, рекреації. Дозволяється інтегрування  наповнюваності середовища. Окрім цього, окремо визначено, які осередки мають бути в групі раннього віку, а які в групі  дітей дошкільного віку.
Умови реалізації педагогічних функцій предметного середовища включають:
-         створення  умов для певного виду діяльності;
-         оформлення тематичних ігрових осередків  у різних вікових групах мають відрізнятися своїм змістом та ігровими можливостями;
-         необхідність врахування того, що стабільна просторова локалізація куточків чи осередків, їх тематична,  різноманітність та різностильність оформлення заважають дитячій уяві вийти за межі заданої теми. Тому слід насичувати ці осередки малими предметами,  іграшками,  різними за розміром коробками, модулями, предметами – замінниками, які діти можуть переносити чи комбінувати, створюючи предметну опору. Це стимулює рухову активність малят, дає їм змогу  урізноманітнювати свою діяльність, виходити за межі традиційних ігор і ширше відображати явища навколишньої дійсності:
-         спонукання дітей до різних видів діяльності – гри, малювання, ліплення, конструювання, художньої праці; 
-          розвиток самостійної пізнавальної активності та забезпечення оптимального рухового режиму.
При обладнанні  предметного середовища бажано використовувати простір групової кімнати таким чином, щоб дошкільнята мали можливість діяти як невеличкими підгрупами, так і індивідуально, адже постійне перебування у великому колективі втомлює дошкільнят. Для того, щоб розділити групову кімнату на окремі  частини, можна використати  невисокі шафи, полички,  пересувні стінки, куби,  ширми. Це дає змогу вихователеві тримати в полі зору всіх дітей, а дітям – спілкуватися, вільно пересуватися в предметному  просторі, за бажанням зміцнювати свою діяльність. При можливості, доцільно використати  допоміжні приміщення.
 Щоб задовільнити потребу дитини побути на  самоті, відпочити від спілкування з однолітками, в кожній групі створювати так звані «куточки мрії», «куточки усамітнення». Тут дитина може побути наодинці, зайнятися улюбленою справою або просто відпочити. Це дужу  важливо для її емоційного благополуччя.
Орієнтовний перелік осередків у групі дітей дошкільного віку:
·        ігровий;
·        бібліотечний;
·        художній;
·        будівельний;
·        природничий;
·        мови, письма, математики;
·        етнографічний;
·        музичний;
·        спортивний;
·        куточок відпочинку;
·        комп’ютерний.
Орієнтовне наповнення осередків:
І. Ігровий
            В ньому можна визначити три осередки:
1) загальний – набори різних видів іграшок, килим для ігор;
2) драматичний – набори обладнання, нескладні декорації, елементи вбрання чи костюмів для ігор-драматизацій, інсценівок;
3) столик для настільних дидактичних ігор.
ІІ. Бібліотечний
            Полички з книжками, столик, стільці чи крісла.
ІІІ. Куточок для художньої діяльності і різних видів праці
            Папір, олівці, пластилін, ножиці, кольоровий папір для аплікації, набір природного матеріалу для виготовлення поробок.
ІV. Будівельний
            Зібрані різні конструктори (дерев’яні, пластмасові, технічні), коробки, колодки та інші матеріали, знаряддя та допоміжне обладнання для кріплення, з’єднування.
V. Природознавчий
            Систематично ведуться спостереження та догляд за рослинами і тваринами.
VІ. Мови, письма, математики (для старшої та підготовчої груп)
            Олівці, зошити, папір, ручки, дидактичний роздатковий матеріал з математики, різноманітні ілюстрації та картинки.
VІІ. Етнографічний
            Поступово змінюються матеріали відповідно до сезонних традицій, звичаїв.
VІІІ. Музичний
            Зібрані різні види дитячих музичних інструментів, програвач, магнітофон, платівки, касети з музичними записами та записами літературних творів.
ІХ. Спортивний
            З різноманітним обладнанням, тренажерами, спортивними іграшками.
Х. Куточок краси і охайності
            У ньому діти можуть знайти все необхідне для усунення неполадок у зовнішньому вигляді.
ХІ. Куточок мрії
            Затишне місце з диванчиком чи лежаком, однією-двома приємними іграшками, де дитина могла б усамітнитися одна чи удвох, перепочити, пофантазувати.
ХІІ. Місце для ігор з комп’ютером
Залежно від площі групи, потреб дітей, що визначаються їхніми віковими можливостями, від їхніх інтересів, зацікавлень, вихователь визначає кількість куточків, їх розташування і способи їх обладнання. В старших групах до цього доцільно залучати і дітей. Наповнюючи осередки,  слід враховувати вимоги методичних рекомендацій «Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку», вимоги програми конкретної групи тощо.
Наповнюючи осередки,  слід враховувати вимоги методичних рекомендацій «Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку», вимоги програми конкретної  групи тощо.


В.Сердюк,  методист РМК
КУ «Петрівський РЦОЗО»
                                       

Додаток 1
до листа МОН України
від 13.06.2017 № 1/9-322

Інструктивно-методичні рекомендації
«Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах
у 2017/2018 навчальному році»


Розвиток дошкільної освіти залишається одним із пріоритетних напрямів державної політики у галузі освіти. Основні завдання у 2017/2018 році— створення належних умов для отримання дітьми дошкільної освіти, забезпечення дієвості особистісно орієнтованої освітньої системи та реалізація принципів демократизації, гуманізації та індивідуалізації, інтегративності педагогічного процесу в дошкільному навчальному закладі. Це сприятиме своєчасному становленню і всебічному розвитку життєвокомпетентної особистості дитини, формуванню її фізичної і психологічної готовності до нової соціальної ролі.

Необхідно продовжити роботу щодо організації сучасного освітнього середовища дошкільного навчального закладу, сприятливого для формування гармонійно розвиненої особистості та реалізації індивідуальних творчих потреб кожної дитини. Сучасний дошкільний навчальний заклад має бути позитивним, динамічним простором, що оптимізує розвивальний потенціал дітей.

Організація освітньої діяльності в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році здійснюється відповідно до Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Указу Президента України від 13.10.2015 № 580/2015 «Про стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки», Базового компоненту дошкільної освіти, Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді (затверджено наказом МОН України від 16.06.2015 № 641), Положення про дошкільний навчальний заклад (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2003 № 305), Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів (затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України від 24.03.2016 № 234), Гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності(затверджено наказом МОН України від 20.04.2015 № 446),інших нормативно-правових актів.

На допомогу у вирішенні окремих організаційних питань функціонування дошкільного закладу пропонуємо до використання у роботі «Нормативний путівник: актуальні питання» (додаток 2).

Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти – державним стандартом, виконання вимог якого є обов’язковим для усіх дошкільних навчальних закладів незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, інших форм здобуття дошкільної освіти.

Освіта дітей дошкільного віку у межах Базового компонента дошкільної освіти здійснюється за комплексними і парціальними програмами та іншими видами навчальних видань, рекомендованими Міністерством освіти і науки України або схваленими для використання у дошкільних навчальних закладах комісією з дошкільної педагогіки та психології Науково-методичної ради з питань освіти МОН України.

У дошкільних навчальних закладах усіх типів і форм власності при реалізації права дітей на дошкільну освіту враховуються особливі освітні потреби у навчанні і вихованні кожної дитини, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами відповідно до принципів інклюзивної освіти. Програмно-методичний супровід змісту дошкільної освіти дітей з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами і методиками, рекомендованими МОН або схваленими відповідними предметними комісіями НМР з питань освіти МОН України. Інформація та програми розміщено на сайті МОН України за посиланням:http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/diti-z-osoblivimi-potrebami.

Додаткові освітні послуги, що не визначені інваріантною частиною Базового компонента дошкільної освіти, вводяться відповідно до статутних цілей і завдань дошкільного навчального закладу лише за згодою батьків дитини або осіб, які їх замінюють, на основі угоди між батьками або особами, які їх замінюють, та закладом у межах гранично допустимого навчального навантаження на дитину. Додаткові освітні послуги не можуть надаватися замість/або в рамках комплексних освітніх програм з дошкільної освіти.

Інформація про рекомендовані Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі дошкільних навчальних закладів програми та іншу навчально-методичну літературу наведено у Переліку навчальної літератури, який щорічно оновлюється та розміщується на офіційному сайті Міністерства (http://mon.gov.ua/activity/education/doshkilna/norm-baza.html).

Звертаємо увагу, що з 2017/2018 навчального року комплексна програма «Українське дошкілля» є чинною у редакції 2017 року.

В умовах освітньої реформи «Нова українська школа», що здійснюється Міністерством освіти і науки України, важливим завданням є забезпечення наступності між ланками освіти. Гармонійний розвиток особистості дитини у період дошкільного дитинства та старту шкільного життя – основа подальшого її успіху в умовах безперервної освіти впродовж дорослого життя.

Саме тому, підготовлено нову редакцію програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт». Авторська група сформувала головні конструкти програмних завдань з урахуванням вимог сьогодення:
створення фундаменту успішності дитини в умовах нової української школи;
збалансування напрямів розвитку цілісної особистості дитини;
створення сучасної та зручної системи методичного сервісу для педагогів та батьків.

Тож звертаємо увагу педагогів на те, що у новому навчальному році набуде чинність нова редакція програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт».

Діяльність дошкільного навчального закладу регламентується планом роботи на навчальний рік і літній оздоровчий період, що схвалюється педагогічною радою закладу, затверджується його керівником.

Дошкільний навчальний заклад з метою своєчасного виявлення, підтримки та розвитку природних нахилів та здібностей вихованців може організовувати освітній процес за одним чи кількома пріоритетними напрямами (художньо-естетичний, фізкультурно-оздоровчий, музичний, гуманітарний тощо).

Педагогічний колектив дошкільного навчального закладу має право обирати чинні комплексну(і) (як основну) та додаткові парціальні програми для забезпечення ефективної реалізації інваріантного та варіативного змісту дошкільної освіти. У дошкільному навчальному закладі можуть одночасно використовуватись кілька комплексних та парціальних програм (з певних напрямів освітньої роботи). При цьому, важливо враховувати специфіку діяльності (тип) навчального закладу, потреби і можливості, інтереси вихованців та їхніх родин. Вибір програм розвитку, виховання і навчання, форми календарного планування освітньої роботи з вихованцями ухвалюються педагогічною радою закладу на навчальний рік.

Пріоритетні змістові напрями та завдання освітньої роботи на 2017/2018 навчальний рік визначаються самостійно кожним дошкільним навчальним закладом на основі аналізу роботи закладу за минулий рік із урахуванням виявлених проблем та потреб дошкільного навчального закладу, з огляду на проблеми та актуальні життєві питання регіону. Кількість ключових завдань, над якими працює колектив, визначається закладом і залежить від кількості груп, режиму роботи тощо.

Для ознайомлення педагогічної громади з формами роботи з батьками матеріали Всеукраїнського фестивалю-огляду кращого досвіду з організації просвіти батьків вихованців дошкільних навчальних закладів «Джерело батьківських знань» будуть розміщені на сайтах Міністерства освіти і науки України, Інституту модернізації змісту освіти.

З метою забезпечення якості дошкільної освіти важливо здійснювати підвищення кваліфікації та ініціювати (або підтримувати) саморозвиток педагогів у міжкурсовий період шляхом мотивування до участі у роботі майстер-класів, колоквіумів, брейн-рингів, воркшопів та інших форм динамічного навчання дорослих (у тому числі з питань наступності між дошкільною та початковою ланками у рамках впровадження концепції «Нової української школи»). Такі інтерактивні форми методичної роботи будуть ефективними як в умовах освітнього простору дошкільного навчального закладу, міста, району так і на базі інститутів післядипломної педагогічної освіти, які надаватимуть освітні послуги за замовленням педагогів сфери

Немає коментарів:

Дописати коментар