Нормативно-правове
забезпечення інклюзії
Закон України "Про освіту"
Закон України "Про дошкільну освіту"
Конвенція про права дитини
Наказ МОН України № 912 від 01.10. 2010 року "Про
затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання"
Лист МОН України № 1/9-487 від 12.10.2015 року «Щодо
організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах»
Наказ МОН України та МОЗ України № 104/52 від 06.02. 2015
року "Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у
дошкільних навчальних закладах"
Постанова КМУ № 530 від 29.07.2015 року "Про внесення
змін до Положення про дошкільний навчальний заклад"
Постанова КМУ № 531 від 29.07.2015 "Про внесення змін
до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14
червня 2000 р. № 963
Наказ МОН від 08.06.2018 року № 609 "Про затвердження примірного Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти" https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-primirnogo-polozhennya-pro-komandu-psihologo-pedagogichnogo-suprovodu-ditini-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-v-zakladi-zagalnoyi-serednoyi-ta-doshkilnoyi-osviti
Програми розвитку дітей з особливими потребами
Програма розвитку
дітей дошкільного віку зі зниженим слухом "Стежки у світ" (авт. - Жук
В.В., Литовченко С.В., Максименко Н.Л. та ін)
Прграма розвитку
глухих дітей дошкільного віку (авт. - Луцько К.В.)
Програма розвитку
дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю "Розвиток мовлення",
методичні рекомендації (авт. - Блеч Г.О.)
Комплексна
програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом "Розквіт" (авт. -
Скрипник Т.В. та ін)
Програма розвитку
дітей дошкільного віку зі спектром аутичних порушень (авт. - Шульженко Д.І.,
Островська К.О., Рибак Ю.В. та ін)
Програма розвитку
дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату (заг. ред.
Шевцової А.Г.)
Програма розвитку
дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років
"Віконечко" (за заг. ред. - Сак Т.В.)
Щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти.
Лист МОН від 13.11.2018.року № 1/9-691
Методичні
рекомендації та інші матеріали щодо організації роботи з дітьми із особливими
потребами http://inclysion.blogspot.com/
Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних
навчальних закладах, від 06.02.2015 №
104/52, зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 26 лютого 2015 року за № 224/26669 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0224-15
Круглий стіл: «Інклюзивна освіта дошкільнят»
Вступ.
Законодавче
та нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти
Обговорення
питань:
1) Особливості інклюзивної дошкільної освіти.
2) Діти з обмеженими можливостями здоров’я:
хто вони?
3) Створення необхідних умов в групах для дітей, які
знаходяться на інклюзивному навчанні
4) Розробка порад, рекомендації вихователям, у групі
якого виховується дитина з особливими потребами.
1) Особливості інклюзивної дошкільної освіти.
Інклюзивна освіта - це система освітніх послуг, що
ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права
навчатися за місцем проживання, і передбачає навчання дитини з особливостями
психофізичного розвитку в умовах загальноосвітнього закладу з обов`язковим
фаховим психолого-педагогічним супроводом.
Аналіз закордонної практики свідчить, що інклюзивна освіта передусім є
можливістю для дітей з нерізко вираженими вадами психофізичного розвитку. Це,
зокрема, окремі форми затримки психічного розвитку, певні мовленнєві
відхилення, зниження слуху чи зору, нескладні
опорно-рухові вади, порушення емоційно-вольовоїсфери. Якщо такі діти мають
збережений інтелект, самостійно себе обслуговують, адекватно контактують з однолітками, мають сімейну
підтримку, то, за умови фахового психолого-педагогічного супроводу, вони
цілком можуть засвоювати культурний досвіт у середовищі здорових однолітків.
Батьки часто
не розуміють основного змісту
інклюзивної освіти.
Справжня інтеграція та інклюзія
передбачає обов’язковий психолого-педагогічний супровід дитини фахівцями
(корекційний педагог, психолог, лікар, соціальний працівник). Без цього
перебування дитини у масовому
навчальному закладі набуває стихійності, формальності, яка не лише не
приносить користі, а і є шкідливою для дитини, оскільки без одержання
відповідної корекційної допомоги психофізичний розвиток дитини лише
ускладнюється.
Найпершими,
хто помічає проблеми та труднощі у розвитку дитини є батьки. Лікарі-педіатри,
вихователі. Тому дуже важливо, щоб вони не зволікали, не чекали на спонтанне
усунення вади, а звернулися до фахівців.
Педагоги
дошкільного закладу мають передусім формувати позитивне ставлення здорових
вихованців до дітей з психофізичними вадами, прийоми адекватної взаємодії, емпатії.
Ця робота здійснюється за допомогою таких методів:
·
бесіда,
·
переконання,
·
розгляд
проблемних ситуацій,
·
сюжетно-рольові
ігри,
·
перегляд
спеціально відібраних відеосюжетів.
Оскільки
дитина-дошкільник - це відзеркалення сім’ї, то відповідну роботу потрібно провести і з батьками
здорових дітей, формуючи у них позитивне ставлення до перебування у групі дітей
з особливими потребами.
Отже, інклюзивна дошкільна
освіта – це одна із реалій нашого життя.
2) Діти з обмеженими можливостями здоров’я:
хто вони?
Діти з обмеженими
можливостями (особливостями розвитку) - діти, які мають значні відхилення від нормального психічного і фізичного
розвитку, викликані серйозними вродженими чи набутими дефектами і в силу цього
потребують спеціальних умовах навчання і виховання.
У особливих дітей спостерігаються:
• пізніший розвиток всіх функцій: сприйняття, уваги,
пам'яті, мислення, мови;
• емоційна незрілість;
• явні труднощі управління своєю поведінкою;
• труднощі соціальної адаптації;
• низький темп роботи і недостатня продуктивність
діяльності в цілому.
Інклюзивне (інтегроване) навчання та виховання може бути запроваджено для
наступних категорій дітей:
·
з вадами інтелектуального розвитку,
·
з затримкою психічного розвитку,
·
з тяжкими вадами мовлення,
·
з порушеннями зору,
·
з порушеннями слуху,
·
з порушеннями функцій опорно-рухового апарату,
·
з емоційно-вольовими
порушеннями та аутичним спектром.
3) Створення необхідних умов в групах для дітей, які
знаходяться на інклюзивному навчанні.
Інклюзивне (інтегроване) навчання в дошкільних навчальних закладах вимагає створення спеціальних умов
з метою забезпечення виконання корекційно-розвивального та навчально-виховного
процесів дітей з особливими потребами.
Організаційні заходи. Консультацію щодо раннього розвитку дитини, створення необхідних для
неї умов, за необхідності – і допомогу, можна одержати у
психолого-медико-психологічних консультаціях. Для цього батькам не потрібно
жодних направлень і дозволів. Вони можуть відвідати ПМПК з власної ініціативи.
Підготовка
кадрів. Наказом
Міністерства освіти та науки України «Про створення умов щодо забезпечення
права на освіту осіб з інвалідністю» від 2 грудня 2005року №651 передбачено
включення у навчальні плани вищих навчальних закладів III-IV рівня
акредетації,що готують фахівців за напрямком «Педагогічна освіта», дисципліни
«Основи корекційної педагогіки»,яка й забезпечить професійну готовність до
інклюзивної освіти.
Програмне
забезпечення.
Створення
умов у групах.
Організація освітнього процесу в умовах інклюзивного (інтегрованого)
навчання і виховання обумовлює створення в дошкільних навчальних закладах
наступних спеціальних умов:
·
Створення корекційно-розвивального, предметно-просторового та соціального
середовища з метою стимулювання емоційного, сенсорного, моторного і
когнітивного розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку у
відповідності до їх потреб.
·
Створення оптимального навчального середовища, відповідно до можливостей
дітей з особливостями психофізичного розвитку, що досягається забезпеченням
дошкільних навчальних закладів відповідними навчально-розвивальними виданнями,
іграшками, іграми, комп'ютерною технікою, аудіо-відео апаратурою,
індивідуальними засобами навчання, необхідними дидактичними засобами.
·
Організація соціальної взаємодії між здоровими дітьми та дітьми з
особливостями психофізичного розвитку, направленої на гармонізацію дитячих
взаємовідносин.
·
Надання корекційно-педагогічної допомоги дітям з особливостями
психофізичного розвитку, направленої на виправлення або подолання фізичних та
(або) психічних порушень.
·
Створення безбар'єрного середовища для навчання дітей з порушеннями
психофізичного розвитку.
4) Розробка порад, рекомендації вихователям, у групі
якого виховується дитина з особливими потребами.
Вихователь групи, де є діти з особливими
потребами:
- організовує навчально-виховний процес з урахуванням особливостей розвитку
дітей з порушенням психофізичного розвитку;
- погоджує навчальну діяльність по відношенню до дітей з особливостями
психофізичного розвитку з практичним психологом;
- дотримується професійної етики, не розповсюджує відомості, отримані під час
діагностичної, консультативної роботи;
- створює атмосферу емоційного комфорту в групі з метою збереження фізичного,
психічного здоров'я дітей тощо.
Актуальним у 2017-2018 навчальному році залишається:
–
комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах;
–
забезпечення дітям з порушеннями психофізичного розвитку освіти відповідного
рівня у середовищі здорових однолітків з необхідною адаптацією та модифікацією
навчальних програм;
–
упровадження особистісно-орієнтованої моделі навчання (в тому числі через
посилення психолого-педагогічного супроводу);
–
тісна співпраця з батьками для формування нової філософії суспільства –
позитивного ставлення до дітей з особливими освітніми проблемами, в тому числі
і з інвалідністю;
–
застосування принципів універсального дизайну та доступності.
Прийом дітей до інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах здійснюється керівником дошкільного навчального
закладу протягом календарного року за наявності місць на підставі:
1)
заяви
батьків або осіб, які їх замінюють;
2)
медичної
довідки про стан здоров’я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати
дошкільний навчальний заклад;
3)
довідки
дільничного лікаря про епідеміологічне оточення;
4)
свідоцтва
про народження.
Для дітей з особливими освітніми потребами, у тому
числі з інвалідністю, додатково подається висновок
психолого-медико-педагогічної консультації; копія медичного висновку про
дитину-інваліда віком до 18 років або копія посвідчення особи, яка одержує
соціальну допомогу, відповідно до Закону України «Про державну соціальну
допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам»; копія індивідуальної
програми реабілітації дитини-інваліда та направлення місцевого органу
управління освітою.
Наповнюваність інклюзивних груп у дошкільному
навчальному закладі становить до 15 осіб, з них-1-3 дитини з особливими
освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.
Діти з особливими освітніми потребами, у тому числі
з інвалідністю, можуть перебувати в інклюзивній групі дошкільного навчального
закладу до 7 (8) років відповідно до висновку психолого-медико-педагогічної
консультації.
Діти з тяжкими порушеннями опорно-рухового
апарату, які самостійно не пересуваються і потребують індивідуального догляду,
зараховуються до інклюзивних груп при забезпеченні постійного супроводу асистентом дитини. Така
норма встановлена пунктом 7 Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних
навчальних закладах, затвердженого спільним наказом МОН та МОЗ від 06.02.2015
за № 104/52.
Нормативно-правове забезпечення інклюзії
У процесі планування
роботи закладу щодо впровадження інклюзивної освіти радимо
дотримуватися нормативно – правової бази:
Закон України "Про освіту"
Закон України "Про дошкільну освіту"
Конвенція про права дитини
Наказ МОН України № 912 від 01.10. 2010 року
"Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання"
Лист МОН України № 1/9-487 від 12.10.2015 року
«Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах»
Наказ МОН України та МОЗ України № 104/52 від
06.02. 2015 року "Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп
у дошкільних навчальних закладах"
Постанова КМУ № 530 від 29.07.2015 року "Про
внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад"
Постанова КМУ № 531 від 29.07.2015 "Про
внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. №
346 і від 14 червня 2000 р. № 963
Детальніше:
Постанова Кабінету
Міністрів України «Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний
заклад» від 29.07.2015 № 530, якою унормовано створення інклюзивних груп у дошкільних навчальних
закладах.
Постанова кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів
України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963» від 29.07.2015 № 531, відповідно до якої
введено посаду «асистент вихователя дошкільного навчального закладу» до посад
педагогічних працівників та затверджено право вихователя й асистента вихователя,
які працюють в інклюзивній групі дошкільного навчального закладу, на 56 днів
щорічної основної відпустки.
Постанова Кабінету Міністрів України від 23
серпня 2016 р. № 526 «Про внесення змін у додаток 2 Єдиної тарифної сітки
розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та
організацій окремих галузей бюджетної сфери, затвердженої постановою Кабінету
Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298», відповідно до якої асистенту
вихователя дошкільного навчального закладу в інклюзивній групі може бути
встановлено посадовий оклад відповідно з 8 по 10 тарифний розряд.
Постанова Кабінету Міністрів України від 14
грудня 2016 р. № 954 «Про внесення змін до Переліку закладів і установ освіти,
охорони здоров’я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на
пенсію за вислугу років, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України
від 4 листопада 1993 р. № 909», якою асистентам вихователів, які працюють в
інклюзивних групах і директорам дошкільних навчальних закладів гарантується право
на пенсію за вислугу років.
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про
внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 року
№ 1055» від 20.05.2016 № 544, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України
07.06.2016 № 821/28951, згідно з яким посаду «асистент вихователя дошкільного
навчального закладу» введено до Типових штатних нормативів дошкільних
навчальних закладів.
Лист Міністерства освіти і науки України «Про порядок комплектування інклюзивних груп
у дошкільних навчальних закладах» №1/9-169 від 02.04.2015р.
Лист Міністерства освіти і науки України від
12.10.2015 № 1/9-487, у якому розроблено інструктивно-методичні рекомендації з
організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах.
Немає коментарів:
Дописати коментар