Інклюзивна освіта


Нормативно-правове забезпечення інклюзії


Закон України "Про освіту"
Закон України "Про дошкільну освіту"
Конвенція про права дитини
Наказ МОН України № 912 від 01.10. 2010 року "Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання"
Лист МОН України № 1/9-487 від 12.10.2015 року «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах»
Наказ МОН України та МОЗ України № 104/52 від 06.02. 2015 року "Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах"
Постанова КМУ № 530 від 29.07.2015 року "Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад"
Постанова КМУ № 531 від 29.07.2015 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963
Наказ МОН від 08.06.2018 року № 609 "Про затвердження примірного Положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти" https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-primirnogo-polozhennya-pro-komandu-psihologo-pedagogichnogo-suprovodu-ditini-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-v-zakladi-zagalnoyi-serednoyi-ta-doshkilnoyi-osviti

Програми розвитку дітей з особливими потребами


Програма розвитку дітей дошкільного віку зі зниженим слухом "Стежки у світ" (авт. - Жук В.В., Литовченко С.В., Максименко Н.Л. та ін)
Прграма розвитку глухих дітей дошкільного віку (авт. - Луцько К.В.)
Програма розвитку дітей дошкільного віку з розумовою відсталістю "Розвиток мовлення", методичні рекомендації (авт. - Блеч Г.О.)
Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом "Розквіт" (авт. - Скрипник Т.В. та ін)
Програма розвитку дітей дошкільного віку зі спектром аутичних порушень (авт. - Шульженко Д.І., Островська К.О., Рибак Ю.В. та ін)
Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату (заг. ред. Шевцової А.Г.)
Програма розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років "Віконечко" (за заг. ред. - Сак Т.В.)
Щодо організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти.
 Лист МОН від 13.11.2018.року № 1/9-691


Методичні рекомендації та інші матеріали щодо організації роботи з дітьми із особливими потребами  http://inclysion.blogspot.com/


Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах, від  06.02.2015 № 104/52,  зареєстровано в Міністерстві юстиції України            26 лютого 2015 року за № 224/26669 http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z0224-15


Круглий стіл: «Інклюзивна освіта дошкільнят»

Вступ.
Законодавче та нормативно-правове забезпечення інклюзивної освіти

Обговорення питань:
1)      Особливості інклюзивної дошкільної освіти.
2)      Діти з обмеженими можливостями здоровя: хто вони?
3)      Створення необхідних умов в групах для дітей, які знаходяться на інклюзивному навчанні
4)      Розробка порад, рекомендації вихователям, у групі якого виховується дитина з особливими потребами.  
1)      Особливості інклюзивної дошкільної освіти.
Інклюзивна освіта - це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права навчатися за місцем проживання, і передбачає навчання дитини з особливостями психофізичного розвитку в умовах загальноосвітнього закладу з обов`язковим фаховим психолого-педагогічним супроводом.

Аналіз закордонної практики свідчить, що інклюзивна освіта передусім є можливістю для дітей з нерізко вираженими вадами психофізичного розвитку. Це, зокрема, окремі форми затримки психічного розвитку, певні мовленнєві відхилення, зниження  слуху чи зору, нескладні опорно-рухові вади, порушення емоційно-вольовоїсфери. Якщо такі діти мають збережений інтелект, самостійно себе обслуговують,  адекватно контактують з однолітками, мають сімейну підтримку, то, за умови фахового психолого-педагогічного  супроводу, вони цілком можуть засвоювати культурний досвіт у середовищі здорових однолітків.

Батьки часто не розуміють основного змісту  інклюзивної освіти.                     
Справжня інтеграція та інклюзія  передбачає обов’язковий психолого-педагогічний супровід дитини фахівцями (корекційний педагог, психолог, лікар, соціальний працівник). Без цього перебування дитини у масовому  навчальному закладі набуває стихійності, формальності, яка не лише не приносить користі, а і є шкідливою для дитини, оскільки без одержання відповідної корекційної допомоги психофізичний розвиток дитини лише ускладнюється.                                                                                                   
Найпершими, хто помічає проблеми та труднощі у розвитку дитини є батьки. Лікарі-педіатри, вихователі. Тому дуже важливо, щоб вони не зволікали, не чекали на спонтанне усунення вади, а звернулися до фахівців.                                                  

Педагоги дошкільного закладу мають передусім формувати позитивне ставлення здорових вихованців до дітей з психофізичними вадами, прийоми адекватної взаємодії, емпатії. Ця робота здійснюється за допомогою таких методів:
·        бесіда,
·        переконання,
·        розгляд проблемних ситуацій,
·        сюжетно-рольові ігри,
·        перегляд спеціально відібраних відеосюжетів.

Оскільки дитина-дошкільник - це відзеркалення сім’ї, то відповідну роботу потрібно провести і з батьками здорових дітей, формуючи у них позитивне ставлення до перебування у групі дітей з особливими потребами.
Отже, інклюзивна дошкільна освіта – це одна із реалій нашого життя.

2)      Діти з обмеженими можливостями здоровя: хто вони?
Діти з обмеженими можливостями (особливостями розвитку) - діти, які мають значні відхилення від нормального психічного і фізичного розвитку, викликані серйозними вродженими чи набутими дефектами і в силу цього потребують спеціальних умовах навчання і виховання.
У особливих дітей спостерігаються:
• пізніший розвиток всіх функцій: сприйняття, уваги, пам'яті, мислення, мови;
• емоційна незрілість;
• явні труднощі управління своєю поведінкою;
• труднощі соціальної адаптації;
• низький темп роботи і недостатня продуктивність діяльності в цілому.
Інклюзивне (інтегроване) навчання та виховання може бути запроваджено для наступних категорій дітей:
·                     з вадами інтелектуального розвитку,
·                     з затримкою психічного розвитку,
·                     з тяжкими вадами мовлення,
·                     з порушеннями зору,
·                     з порушеннями слуху,
·                     з порушеннями функцій опорно-рухового апарату,
·                     з емоційно-вольовими порушеннями та аутичним спектром.
3)      Створення необхідних умов в групах для дітей, які знаходяться на інклюзивному навчанні.
Інклюзивне (інтегроване) навчання в дошкільних навчальних закладах вимагає створення  спеціальних умов з метою забезпечення виконання корекційно-розвивального та навчально-виховного процесів дітей з особливими потребами.
Організаційні заходи. Консультацію щодо раннього розвитку дитини, створення необхідних для неї умов, за необхідності – і допомогу, можна одержати у психолого-медико-психологічних консультаціях. Для цього батькам не потрібно жодних направлень і дозволів. Вони можуть відвідати ПМПК з власної ініціативи.
Підготовка кадрів. Наказом Міністерства освіти та науки України «Про створення умов щодо забезпечення права на освіту осіб з інвалідністю» від 2 грудня 2005року №651 передбачено включення у навчальні плани вищих навчальних закладів III-IV рівня акредетації,що готують фахівців за напрямком «Педагогічна освіта», дисципліни «Основи корекційної педагогіки»,яка й забезпечить професійну готовність до інклюзивної освіти.
Програмне забезпечення.
Створення умов у групах.
Організація освітнього процесу в умовах інклюзивного (інтегрованого) навчання і виховання обумовлює створення в дошкільних навчальних закладах наступних спеціальних умов:
·                     Створення корекційно-розвивального, предметно-просторового та соціального середовища з метою стимулювання емоційного, сенсорного, моторного і когнітивного розвитку дітей з особливостями психофізичного розвитку у відповідності до їх потреб.
·                     Створення оптимального навчального середовища, відповідно до можливостей дітей з особливостями психофізичного розвитку, що досягається забезпеченням дошкільних навчальних закладів відповідними навчально-розвивальними виданнями, іграшками, іграми, комп'ютерною технікою, аудіо-відео апаратурою, індивідуальними засобами навчання, необхідними дидактичними засобами.
·                     Організація соціальної взаємодії між здоровими дітьми та дітьми з особливостями психофізичного розвитку, направленої на гармонізацію дитячих взаємовідносин.
·                     Надання корекційно-педагогічної допомоги дітям з особливостями психофізичного розвитку, направленої на виправлення або подолання фізичних та (або) психічних порушень.
·                     Створення безбар'єрного середовища для навчання дітей з порушеннями психофізичного розвитку.



4)      Розробка порад, рекомендації вихователям, у групі якого виховується дитина з особливими потребами.  
Вихователь групи, де є діти з особливими потребами:
        -    організовує навчально-виховний процес з урахуванням особливостей розвитку дітей з порушенням психофізичного розвитку;
          -    погоджує навчальну діяльність по відношенню до дітей з особливостями психофізичного розвитку з практичним психологом;
        - дотримується професійної етики, не розповсюджує відомості, отримані під час діагностичної, консультативної роботи;
      -  створює атмосферу емоційного комфорту в групі з метою збереження фізичного, психічного здоров'я дітей тощо.
Актуальним у 2017-2018  навчальному році залишається:
– комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах;
– забезпечення дітям з порушеннями психофізичного розвитку освіти відповідного рівня у середовищі здорових однолітків з необхідною адаптацією та модифікацією навчальних програм;
– упровадження особистісно-орієнтованої моделі навчання (в тому числі через посилення психолого-педагогічного супроводу);
– тісна співпраця з батьками для формування нової філософії суспільства – позитивного ставлення до дітей з особливими освітніми проблемами, в тому числі і з інвалідністю;
– застосування принципів універсального дизайну та доступності.
 Прийом дітей до інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах здійснюється керівником дошкільного навчального закладу протягом календарного року за наявності місць на підставі:
1)      заяви батьків або осіб, які їх замінюють;
2)      медичної довідки про стан здоров’я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад;
3)      довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення;
4)      свідоцтва про народження.
Для дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, додатково подається висновок психолого-медико-педагогічної консультації; копія медичного висновку про дитину-інваліда віком до 18 років або копія посвідчення особи, яка одержує соціальну допомогу, відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам»; копія індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда та направлення місцевого органу управління освітою.
Наповнюваність інклюзивних груп у дошкільному навчальному закладі становить до 15 осіб, з них-1-3 дитини з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю.
Діти з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, можуть перебувати в інклюзивній групі дошкільного навчального закладу до 7 (8) років відповідно до висновку психолого-медико-педагогічної консультації.
Діти з тяжкими порушеннями опорно-рухового апарату, які самостійно не пересуваються і потребують індивідуального догляду, зараховуються до інклюзивних груп при забезпеченні постійного супроводу асистентом дитини. Така норма встановлена пунктом 7 Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах, затвердженого спільним наказом МОН та МОЗ від 06.02.2015 за № 104/52.


Нормативно-правове забезпечення інклюзії
У процесі планування роботи закладу щодо впровадження інклюзивної освіти  радимо дотримуватися нормативно – правової бази:
Закон України "Про освіту"
Закон України "Про дошкільну освіту"
Конвенція про права дитини
Наказ МОН України № 912 від 01.10. 2010 року "Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання"
Лист МОН України № 1/9-487 від 12.10.2015 року «Щодо організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах»
Наказ МОН України та МОЗ України № 104/52 від 06.02. 2015 року "Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах"
Постанова КМУ № 530 від 29.07.2015 року "Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад"
Постанова КМУ № 531 від 29.07.2015 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963
Детальніше:
Постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Положення про дошкільний навчальний заклад» від 29.07.2015 № 530, якою унормовано створення інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах.
Постанова кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346 і від 14 червня 2000 р. № 963» від 29.07.2015 № 531, відповідно до якої введено посаду «асистент вихователя дошкільного навчального закладу» до посад педагогічних працівників та затверджено право вихователя й асистента вихователя, які працюють в інклюзивній групі дошкільного навчального закладу, на 56 днів щорічної основної відпустки.
Постанова Кабінету Міністрів України від 23 серпня 2016 р. № 526 «Про внесення змін у додаток 2 Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298», відповідно до якої асистенту вихователя дошкільного навчального закладу в інклюзивній групі може бути встановлено посадовий оклад відповідно з 8 по 10 тарифний розряд.
Постанова Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 954 «Про внесення змін до Переліку закладів і установ освіти, охорони здоров’я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 1993 р. № 909», якою асистентам вихователів, які працюють в інклюзивних групах і директорам дошкільних навчальних закладів гарантується право на пенсію за вислугу років.
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 04.11.2010 року № 1055» від 20.05.2016 № 544, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.06.2016 № 821/28951, згідно з яким посаду «асистент вихователя дошкільного навчального закладу» введено до Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів.
Лист Міністерства освіти і науки України «Про порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» №1/9-169 від 02.04.2015р.
Лист Міністерства освіти і науки України від 12.10.2015 № 1/9-487, у якому розроблено інструктивно-методичні рекомендації з організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах.


Немає коментарів:

Дописати коментар